![](http://archiwum.nikidw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/08/DSC_8321-960x590.jpg)
Trebunie Tutki i Warszawska Syrenka na tarasie Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi
2 sierpnia, w siedzibie Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi odbył się koncert inaugurujący nową inicjatywę Instytutu „Kultura na ludowo #wspieram”. Wydarzenie prezentowało muzykę tradycyjną w dwóch odsłonach – w wykonaniu Kapeli Góralskiej Młodych Tutków i jednej z największych gwiazd na polskiej scenie folkowej – zespołu Trebunie Tutki.
Gości zgromadzonych na tarasie „z którego Maria Skłodowska wyglądała na Krakowskie Przedmieście” przywitał dyrektor Instytutu Karol Krajewski. Przywołując postać noblistki przypomniał wszystkim w jak ważnym historycznie miejscu się znajdują. Wspomniał o przeszłości budynku i korzeniach, z których wyrósł dzisiejszy Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi. W gmachu przy Krakowskim Przedmieściu 66 istniało przed wojną Muzeum Przemysłu i Rolnictwa, gdzie w Pracowni Fizycznej późniejsza laureatka Nagrody Nobla przeprowadzała pierwsze doświadczenia. W wypowiedzi Dyrektora nie zabrakło także odniesień do dnia poprzedzającego wydarzenie – rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Przypomniał, że koncert dedykowany jest Krystynie Krahelskiej – poetce, harcerce i uczestniczce Powstania, która zginęła 2 sierpnia 1944 r. Autorka jednej z najbardziej znanych piosenek powstańczych „Hej chłopcy, bagnet na broń” oraz osoba, od której rysy twarzy „pożyczyła” Warszawska Syrenka także była związana z budynkiem Instytutu. Jak wielu pracowników NIKiDW studiowała etnologię i pisząc pracę dyplomową często odwiedzała mieszczące się w tym gmachu Muzeum Etnograficzne. To w jej postaci łączyła się historia związana z miejscem i datą koncertu i muzyka etniczna, która za chwilę miała zabrzmieć na scenie.
Koncert muzycy rozpoczęli pieśnią dedykowaną powstańcom warszawskim – zagrali „Krywań” Kazimierza Przerwy- Tetmajera. Przez kolejne dwie godziny ze sceny płynęły dźwięki tradycyjnej muzyki ludowej, góralskiej ale też popularnej w charakterystycznej aranżacji zagrane z wykorzystaniem tradycyjnych instrumentów. Mimo upału publiczność nie opuszczała tarasu, a Ci, którzy nie zmieścili się w budynku, gromadzili się przed nim, aby choć w ten sposób wziąć udział w wydarzeniu. Energia zawarta w muzyce udzielała się wszystkim i – jak powiedział dyrektor Karol Krajewski – entuzjazm, który 76 lat widoczny był na ulicach Warszawy, towarzyszył także słuchaczom koncertu.
W przerwie koncertu głos zabrała Izabela Wolniak – pełnomocnik dyrektora Instytutu ds. kultury. Przypomniała o kolejnym celu wydarzenia jakim była inauguracja nowego projektu NIKiDW – „Kultura na ludowo #wspieram”. Akcja ta ma przypomnieć o trudnej sytuacji w jakiej znaleźli się muzycy, twórcy i kolekcjonerzy kultury tradycyjnej w związku z Covidem. „Chcemy aby ten głos rozszedł się jak najdalej i aby ten projekt odbił się szerokim echem społeczeństwie” – mówiła Izabela Wolniak. „Także w ramach tej inicjatywy poprzez serię wywiadów z artystami chcemy opowiedzieć jak żyją i pracują twórcy ludowi w tym trudnym okresie, od kogo oczekują pomocy i jak, ich zdaniem, powinna ona wyglądać. Mamy nadzieję, że uświadomi to społeczeństwu, jak ważna jest ta sztuka dla zachowania naszej tożsamości narodowej”. Oprócz koncertu inauguracyjnego planowane są także kolejne występy aby, jak mówił Dyrektor Karol Krajewski –„ przyciągać kulturę i dziedzictwo wsi do miast”.
Więcej zdjęć w galerii: https://nikidw.edu.pl/2020/08/04/koncert-trebunie-tutki/
Tekst. Magdalena Trzaska
Fot. Z archiwum NIKiDW